De mode-industrie is een van de meest verkwistende industrieën ter wereld. En terwijl de vraag naar duurzame en ethische mode voortdurend groeit, domineren de verspillende fast-fashion merken nog steeds de markt. Winkels als H&M, Zara, Boohoo en Forever 21 werken hun voorraden voortdurend bij, bieden regelmatig betaalbare nieuwe ontwerpen aan en zorgen er op hun beurt voor dat consumenten op de hoogte blijven van de laatste trends. Bij Boohoo Nederland kun je bijvoorbeeld zeer goedkope kleding online kopen dames.
Ondanks het feit dat consumenten de nieuwste stijlen voor lage prijzen krijgen, zijn er tal van redenen waarom de fast-fashion industrie van s.a Boohoo meer kwaad dan goed doet, ook als het gaat om het milieu.
Boohoo en de fast fashion industrie
In de Verenigde Staten wordt jaarlijks meer dan 15 miljoen ton textielafval geproduceerd, een bedrag dat de afgelopen 20 jaar verdubbeld is, volgens de financiële website The Balance. Snelle mode heeft ook een schadelijk effect op mensenlevens door de slechte arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken in Bangladesh en elders.
Een aantal merken proberen echter de fast-fashion te doorbreken, en leveren consumenten stijlvolle kleding gemaakt met duurzame en ethische praktijken in het achterhoofd. Sommige van deze merken hebben laten zien dat het mogelijk is om trendy kledingstukken te verkopen die minder belastend zijn voor het milieu dan hun fast-fashion tegenhangers.
Wat is duurzaamheid als het om mode gaat
Volgens UCLA is een van de meest geciteerde definities van duurzaamheid afkomstig van de World Commission on Environmental Development van de Verenigde Naties. “Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die tegemoetkomt aan de behoeften van de huidige generatie zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”, stelt de commissie.
Wat mode en Boohoo betreft, betekent dat het gebruik van processen die niet schadelijk zijn voor ons leven of het leven op onze planeet. Het doel van duurzame mode is volgens Green Strategy om “ongewenste milieueffecten van de levenscyclus van het product tot een minimum te beperken”: (a) zorgen voor een efficiënt en zorgvuldig gebruik van de natuurlijke hulpbronnen (water, energie, land, bodem, dieren, planten, biodiversiteit, ecosystemen, enz.); (b) het selecteren van hernieuwbare energiebronnen (wind, zon, enz.) in elk stadium, en (c) het maximaliseren van herstel, herstelling, hergebruik en recycling van het product en de onderdelen ervan”.
De uitdagingen van een duurzame mode bedrijf
Uiteraard zijn er uitdagingen verbonden aan de opbouw van een duurzaam bedrijf. Of het nu gaat om het vinden van de juiste materialen of de juiste leveranciers, het is niet noodzakelijkerwijs eenvoudig om duurzame kleding te maken.
Het opbouwen van een unieke toeleveringsketen is vaak een grote uitdaging, “zoals van boer tot bord, maar dan voor je kleding”. Je hebt een partnerschap nodig met alle faciliteiten die betrokken zijn bij de toeleveringsketen, van de boerderij, de garenfabriek, de garenfabriek, de textielfabriek, de ververij tot het knippen en naaien. Het vinden van partners die de visie van het merk begrijpen in termen van hoe ze geloven dat mensen onderweg behandeld, betaald en gerespecteerd moeten worden, is zeker moeilijk, vooral in het beginstadium.