De elektrische fiets en de pedelec zijn vandaag de dag nauwelijks nog uit het straatbeeld weg te denken. Hoewel, behalve hun snelheid vallen ze niet echt op. De accu is discreet weggemoffeld onder de achterdrager, in het frame of de kettingkast.
Van loopfiets naar trapondersteuning
In 1790 ontwikkelde de Franse graaf Mede de Sivrac al een soort loopfiets die voor de aandrijving volledig op spierkracht aangewezen was. In 1879 brandde Thomas Edison’s gloeilamp met koolstofvezel voor het eerst, en was de praktische toepassing van elektriciteit een feit. Toch hebben we dan nog eens meer dan 100 jaar moeten wachten voordat er elektrische fietsen kwamen. Pas rond de eeuwwisseling namen de constructie en verkoop van e-fietsen een vlucht. Kon dat dan echt niet een beetje vlugger?
Het idee om een elektrische fiets te bouwen, is zeker niet nieuw. Al in 1895 kreeg Ogden Bolton Jr. een patent voor een met batterij aangedreven fiets. Diverse andere fietsconstructeurs deden hem dit na, en sommigen kregen zelfs aardig wat exemplaren verkocht, maar echt wereldschokkend waren de modellen niet. De verandering kwam dankzij de verbetering van de accutechnologie. Daardoor konden lichte fietsen geproduceerd worden met een grotere actieradius.
Nog steeds worden de technologie van de motor en accu verbeterd. Dat drukt de prijs natuurlijk, en je kan nu al een e-fiets kopen voor ongeveer 300 euro. Of zo een rijwiel dan ook goed is, daar gaan we liever niet op in.
Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/
E-bike of pedelec – Hetzelfde of iets heel anders?
Even een woordje theorie over het verschil tussen de eigenlijke elektrische fiets en de zogenaamde pedelec. De elektrische fiets met zelfstandige aandrijving noemen we e-bike of e-fiets. Geeft een elektrische fiets echter enkel ondersteuning, dan spreken we van een pedelec
Deze man rijdt voorbij op een pedelec.
Waarom overstappen van zelf trappen naar elektrisch?
De meeste mensen denken dat een elektrische fiets enkel iets is voor oudere of gebrekkige mensen. Als je jong bent, dan kan je dat toch wel zelf. Inderdaad, wie een een dagje ouder wordt, en merkt dat zijn benen, heupen of knieën niet meer zo goed mee willen, kan veel baat ondervinden van een elektrische fiets. Ook voor andere minder mobiele mensen die normaal aan hun huis gekluisterd zijn, gaat er een wereld open. Het is nog gezond ook; fietsers hebben een aanzienlijk gereduceerde kans op hart- en vaatziekten.
Uitgelicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-fietsen/
Maar ook voor ieder ander kan een elektrische fiets een oplossing zijn. Onze straten en snelwegen slibben vol met auto’s; mobiliteit is een groeiend probleem. Als de afstand niet te groot is, kan je die beter per fiets afleggen dan uren in een file vast te zitten. Ook wie dient te pendelen over een eerder heuvelachtige route zal het verschil van trapondersteuning snel gaan waarderen. Daarenboven kost een fiets heel wat minder dan een auto, en sommige werkgevers geven je nog een fietsvergoeding bovenop, want een fiets is beter voor het milieu.
Nieuwe wetgeving
Tot oktober 2016 was e-fietsen over het algemeen “vrijheid blijheid”. Sindsdien zijn er enkele regels van kracht voor de snelle elektrische fietsen of speed-pedelecs. Zolang je fiets jou niet sneller doet rijden dan 25 km/uur is er geen vuiltje aan de lucht. Overschrijdt het model van jouw keuze deze snelheid, dan zijn de nieuwe regels van toepassing. Informeer jezelf goed zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.