Elektrische auto’s worden naar voorgeschoven als een van de oplossing voor een beter milieu. Maar de auto moet ook nog geproduceerd worden, onderhouden worden en worden opgeladen. Dus hoe schoon is de elektrische auto nou echt? Wij zochten het voor je uit en je lees het antwoord in dit blog.
Productie elektrische auto
Met de productie van een enkele elektrische auto wordt er een hoop CO2 geproduceerd. Dit komt voornamelijk doordat de accu van de elektrische auto zeer krachtig moet zijn en jaren mee moet gaan. Het is zelfs zo dat het producten van een elektrische auto slechter is voor het milieu dan het producten van een benzineauto. Echter, staat het ontwikkelen en produceren van elektrische auto’s nog in de kinderschoenen als je dat vergelijkt met de productie van benzineauto’s. Enkele jaren geleden was het producten van elektrische auto’s voor het milieu nog zeer schadelijk, vandaag de dag is dat al een stuk beter. Echter, zijn bijna alle grote automerken, met Tesla als voorloper, dagelijks ermee bezig om elektrische auto’s zuiniger te produceren. Dus we mogen verwachten dat ze dit binnen enkele jaren dan ook lukt.
Elektrische auto rijden
Waar het produceren van elektrische auto’s, vergeleken met produceren van benzineauto’s, nog slecht is voor het milieu, is dat bij rijden compleet andersom. Zelfs als een elektrische auto volledig wordt opgeladen met ‘slechte’ energie, is de CO2 uitstoot nog steeds een stuk lager dan van een benzineauto. Nu wordt nog een overgroot gedeelte van onze energie opgewekt via kolen en gascentrales, maar iedere dag wordt de opgewerkte energie een stuk groener doordat er steeds meer wind of zonne-energie wordt opgewekt. Met een goede laadpaal en laadkabel kun je overigens je elektrische auto effectief opladen en dat scheelt je een hoop stroomkosten. Ook weer hier dus wordt elektrisch rijden steeds groener dan dat het nu al is.
Conclusie
Er zijn verschillende berekeningen gedaan om te bepalen wanneer een elektrische auto groener wordt om te rijden. Daaruit blijkt dat na circa 39.000 kilometer de gemiddelde elektrische auto beter voor het milieu is dan een benzineauto. Echter, de gemiddelde elektrische auto heeft een levensduur van circa 220.000 kilometer. Dit komt erop neer dat een elektrische auto onder de streep tussen de 35 en 55% minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto. Kortom, na enkele jaren is het producenten van elektrische auto’s al goed gelukt om een waardige concurrent tegen de benzineauto te zetten. Terwijl de ontwikkeling van de benzineauto nu redelijk stil staat, gaat de ontwikkeling van elektrische auto’s nog jaren verder. De resultaten zullen dus alleen maar beter worden.